Portfolio

Zie hier mijn portfolio, een overzicht van stages, projecten en voorstellingen waar ik aan heb gewerkt of heb mogen meewerken. 

 

 

Theater in het speciaal onderwijs: een expert meeting

Voor mijn afstuderen maakte ik een programma om theaterstudenten kennis te laten maken met het speciaal onderwijs. Door middel van theater, een interview, workshops en experts wilde ik studenten enthousiasmeren. 

 

We speelden dit programma op de HKU en spelen het binnenkort ook op Fontys. 


Wolfje is jarig

"Een immersieve voorstelling voor kinderen in het speciaal onderwijs"

 

Voor Jeugdtheaterschool Zuid-Oost in Amsterdam maakte ik met twee collega's collectief een voorstelling voor kinderen in het speciaal onderwijs. Wolfje is zijn vrienden kwijt en gaat samen met de leerlingen op zoek. Op zijn reis komt hij op verschillende plekken. Er is veel te voelen, ruiken, horen, zien en proeven. Daardoor is de voorstelling zeer zintuigelijk en voor iedereen te ervaren, of je nu wel of geen taal begrijpt. 

 

Wolfje is jarig werd gemaakt naar een methode uit Engeland. Make/Sense Theatre ontwikkelde het '7 sense, immersive theatre' speciaal voor jongeren met special needs. Geïnspireerd op hun werkmethode maakten wij voor JTSZO 'Wolfje is jarig'. Deze voorstelling speelden we bijna vijftig keer op verschillende scholen in Amsterdam.

  


Theaterdocent in het Speciaal Onderwijs

 Ik zie mijn theaterles als een oefenplek voor het echte leven. We creëren een probleem en lossen dat op door te spelen, door onze verbeelding te gebruiken, door samen te werken en ons in te leven. De uitkomst hiervan is niet alleen dat leerlingen lerentoneel spelen.

 

In 2024 deed ik onderzoek naar theater in het sepciaal onderwijs en ontdekte ik dat de transfer effecten van theater groot en enorm waardevol zijn. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen en durven zelfstandiger dingen te ondernemen. Dit vermindert hun kwestbaarheid. Leerlingen werken samen en leven zich in in de ander. Bovenal, door te spelen met emoties leer je ze te herkennen, reguleren en verwerken. 

 

In mijn lessen maak ik gebruik van de Open Theatre methode: een non verbale lesmethode ontwikkeld in Birmingham voor kinderen met special needs. Tijdens de lessen spreken we dus niet. Door middel van muziek, objecten en echt contact gaan we op onderzoek uit en spelen we samen. De methode is traumasensitief en past zich aan aan ieders leerbehoefte. 

 

Ik onderzocht wat een nieuwe theaterdocent nodig heeft en moet weten om les te kunnen geven aan deze bijzondere doelgroep. Heb je interesse in dit onderzoek? Het ligt in de bibliotheek van HKU theater. Je kan me ook een berichtje sturen via contact

Censuur uur de podcast

Wat mag je eigenlijk nog zeggen in de les? En wat houd je gewoonweg achterwege? Hoe wordt er gecensureerd in het onderwijs? Voor Actlab, een project wat de vierdejaars theaterdocenten doen, maakte ik mede het contextprogramma. 

 

Door middel van interactieve stellingen werd na verloop van de avond steeds duidelijker hoe het publiek erin stond. Direct bij binnenkomst werden hen vragen voor de neus gehouden om ze gelijk in het onderwerp te trekken. 

 

Actlab is een project wat de vierdejaars docerend theatermakers volgen. Bekijk meer foto's op de Instagram van EDU4 die ik die week beheerde. 


Trezora's Wraak

"Ik voel het stromen door je heen, voel het in je bloed.

Laat het vloeien wraak dat proeft als een appel zo zoet."

 

Voor HKU maakte ik in 2022 'Trezora's Wraak', een jongerenvoorstelling over het thema macht. De voorstelling is een sprookje en vertelt het verhaal van Trezora, die wraak neemt op de koning. 

 

Ik werkte met zes spelers, allemaal zelf jong. Het was een leerzaam en waardevol proces voor hen en voor mijzelf. Een groter team dwingt me om sneller keuzes te maken. Ik ontdekte hoe belangrijk het is vast te houden aan je vuurtje, je inspiratie. 

 


Stage in Amsterdam

In 2022 liep ik stage op een basisschool in Amsterdam. Daar heb ik mega waardevolle dingen geleerd. Bijvoorbeeld dat kleuters nog te jong zijn voor zelfreflectie. Ze na de les een 'goedmaak' gesprekje laten voeren is dan ook geen goed plan. 

 

Wat wel goed werkt in geleide fantasie en in de theaterles je taal en uitleg zo simpel mogelijk houden. Dankzij deze stage raakte ik geïnspireerd om een kijkje te nemen in het speciaal onderwijs. Waar ik nu helemaal zonder taal lesgeef.